دوره 9، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 78-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alidoosti K, Adeli A, Kordjazi M, Vahedi M. Purchase behavior of fish consumers of Besat fish market in Tehran. JFST 2020; 9 (2) :66-78
URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-45697-fa.html
علیدوستی خدیجه، عادلی افشین، کردجزی معظمه، واحدی محسن. رفتار خرید مصرف‌کنندگان ماهی در بازار بعثت تهران. علوم و فنون شیلات. 1399; 9 (2) :66-78

URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-45697-fa.html


1- گروه فرآوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
2- گروه آمار حیاتی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
چکیده:   (2383 مشاهده)
شناسایی رفتار مصرفکنندگان ماهی در بزرگترین بازار ماهی ایران به منظور بهبود فروش و کسب رضایت خریداران انجام شد. پس از طراحی و تکمیل پرسشنامه، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آزمون فریدمن، کایدو و رگرسیون خطی گام به گام استفاده شد. مصرفکنندگان، با فروش مستقیم تولیدکننده در بازار، سوبسید دولت برای خرید ماهی و درج خواص آبزیان بر روی آبزیان عرضه شده در بازار خیلی زیاد موافق بودند. بالاترین اولویت خرید ماهی آنان قزلآلا و سپس ماهیان جنوب، میگو، ماهیان دریای خزر و ماهیان پرورشی گرمآبی هستند. بیشتر از نیمی از مصرفکنندگان از طریق تبلیغ و معرفی دوستان و آشنایان برای اولین بار با این بازار آشنا شدند و 46 درصد نیز به دلیل نزدیکی منزل سکونتشان با بازار آشنا بودند. مهمترین آمیخته بازاریابی، تبلیغات بود و مهمترین دلیل خرید ماهی از این بازار را تازگی و تنوع بیشتر آبزیان بیان کردند. تحقیق نشان داد مردان نسبت به زنان، متولدین مناطق ساحلی کشور و خریداران با درآمد بالا نسبت به افراد متقابل ماهی بیشتری میخرند. با توجه به گرایش مصرفکنندگان به نسبت آشنایی با بازار و اهمیت تبلیغ، توجه به این امر و هدفگیری خریداران مرد در رونق بازار بسیار موثر خواهد بود. توجه به نتایج متعدد تحقیق از جمله درج خواص آبزیان و نصب تابلوی الکترونیکی ورودی و خروجی آبزیان در بازار و کمک به بهبود درآمد خانوار از راه‌های دیگر بهبود رضایت خریداران است.
متن کامل [PDF 1076 kb]   (813 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: 1399/1/23 | انتشار: 1399/6/6

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.