دوره 1، شماره 1 - ( 1391 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 75-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناس ارشد شیلات, دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس
2- دانشیار گروه زیست شناسی دریا، دانشکده علوم، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس
3- کارشناس شیلات، جهاد کشاورزی، تنکابن
4- کارشناس شیلات، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه زابل
چکیده:   (15577 مشاهده)
مهمترین دغدغه در حمل و نقل ماهیان حداقل  کردن استرس ایجاد شده طی زمان حمل و نقل می­باشد. در این مطالعه تأثیر استفاده از زئولیت و اسانس گل میخک در شرایط حمل و نقل بر بازماندگی و استرس قزل ­آلای رنگین کمان O. mykiss)) بررسی شد. برای این  منظور، 4 تیمار (هر تیمار، 3 تکرار) شامل شاهد، اسانس گل میخک (mg/L25)، زئولیت (g/L14) و تیمار اسانس گل میخک (mg/l25) + زئولیت (g/L14) درنظر گرفته شد. 156 قطعه ماهی قزل ­آلای رنگین ­کمان با میانگین وزن 4/4 ± 80 با تراکم 130 کیلوگرم در مترمکعب به صورت تصادفی ذخیره­سازی شدند. در زمانهای صفر، 6، 12 و 18 ساعت پس از شروع حمل و نقل، درصد بازماندگی، میزان کورتیزول و گلوکز خون (شاخص­های استرس) بررسی و اندازه­ گیری شدند. در پایان، کمترین درصد بازماندگی در تیمار شاهد مشاهده شد که با سایر تیمارها تفاوت معنادار داشت (05/0 >P ). در میزان کورتیزول و گلوکز خون در زمانهای صفر، 6 و 12 ساعت در بین تیمارهای مختلف اختلاف معناداری مشاهده نشد (05/0 <P )، در حالی که در زمان 18 ساعت، بیشترین میزان کورتیزول و گلوکز خون در تیمار شاهد مشاهده شد (05/0 >P ). جمعبندی تحقیق نشان داد که استفاده از اسانس گل میخک و زئولیت در حمل و نقل بلند مدت (بیش از 12 ساعت) قزل ­آلای رنگین ­کمان، با جلوگیری از افزایش کورتیزول و گلوکز خون، منجر به کاهش استرس و در نهایت تلفات ماهیان طی دوره حمل و نقل می ­شود.
متن کامل [PDF 222 kb]   (3793 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: تکثیر و پرورش آبزیان|زیست شناسی و فیزیولوژی آبزیان
دریافت: 1391/4/9 | انتشار: 1391/12/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.