1- بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
2- بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز ، babaei.sedigheh@gmail.com
3- بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
چکیده: (1960 مشاهده)
با توجه به اهمیت مصرف آبزیان و اختلاف نگرانکننده بین مصرف سرانهی آبزیان در کشور در مقایسه با جهان، مطالعه حاضر با هدف شناخت عوامل مؤثر بر میزان مصرف محصولات شیلاتی توسط خانوارهای شهر شیراز، صورت گرفت. جامعهی مورد مطالعه تمام خانوارهای شهر شیراز بوده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 381 خانوار به طور تصادفی انتخاب شدند. روایی صوری و پایایی پرسشنامه به ترتیب توسط گروهی از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و انجام مطالعهی راهنما در بین 30 خانوار از شهر نیریز فارس (ضرایب آلفای کرونباخ بین 62/0 تا 83/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که سطح درآمد سرپرست خانوار، سطح تحصیلات سرپرست خانوار، رعایت مسائل بهداشتی و آگاهی از فواید آبزیان تأثیر مستقیم، مثبت و معنیداری بر میزان مصرف آبزیان توسط خانوارها دارد؛ همچنین سطح درآمد و رعایت مسائل بهداشتی از طریق متغیرهای واسطه آگاهی از فواید آبزیان، شاخصهای حسی و ترجیح به خرید از بازار زندهفروشان نیز اثر غیرمستقیم و مثبت بر نگرش خانوار نسبت به محصولات شیلاتی و میزان مصرف این محصولات داشت. آگاهی از فواید آبزیان نیز علاوه بر اثر مستقیم، بطور غیرمستقیم از طریق متغیرهای میانجی ترجیح خرید از بازار و نگرش نسبت به مصرف آبزیان اثر مثبتی بر میزان مصرف آبزیان توسط خانوار داشت. این تحقیق نشان داد رسانهها میتوانند از طریق آموزش انواع طبخ آبزیان و بالا بردن سطح آگاهی از فواید آبزیان، نقش مؤثری بر نگرش مصرف محصولات شیلاتی در خانوارها ایجاد کنند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت و بازاریابی آبزیان دریافت: 1400/9/15 | انتشار: 1401/1/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول