دوره 12، شماره 4 - ( 1402 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 346-335 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Anoosheh N, Adeli A, Nargesian A, Ojagh S M. Assessment the consumption of Tilapia and Its relationship with some demographic characteristics. JFST 2023; 12 (4) : 3
URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-70344-fa.html
انوشه نرگس، عادلی افشین، نرگسیان عباس، اجاق سید مهدی. ارزیابی مصرف تیلاپیا و رابطه مصرف آن با برخی ویژگی‎های جمعیت شناختی. علوم و فنون شیلات. 1402; 12 (4) :335-346

URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-70344-fa.html


1- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، afshinadeli@gau.ac.ir
3- دانشگاه تهران
چکیده:   (258 مشاهده)
اهداف: هدف مطالعه حاضر ارزیابی میزان مصرف ماهی تیلاپیا و رابطه مقدار مصرف آن با برخی از ویژگی‎های جمعیت‎شناختی مانند جنسیت، سن، شغل، تحصیلات، وضعیت تاهل، شغل، تعداد افراد خانوار و درآمد  است.
روشها: جامعه آماری این تحقیق کل کشور است پرسشنامه طراحی و به صورت الکترونیکی از طریق فضای مجازی برای افراد فرستاده شد. برای ارزیابی تعداد دفعات خرید ماهی در سال و همچنین میزان هر مرتبه خرید از خروجی نرم‎افزار SPSS و جهت بررسی وجود رابطه معنی‎دار بین مقدار مصرف و ویژگی‎های جمعیت‎شناختی از آزمون‎های همبستگی استفاده گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر پاسخدهندگان زن، متاهل با سن 20 تا 35 سال، کارمند و دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند. شغل اغلب آنها کارمند و دارای درآمد بین 3 تا 6 میلیون تومان هستند. همچنین مشخص شد که اغلب خانوارهای جامعه مصرف (54 درصد)  تا 20 بار در سال ماهی خریداری می‎کنند. میانگین تعداد دفعات خرید ماهی در سال توسط خانوارهای جامعه مصرف 45 مرتبه بود. بیشتر خانوارهای جامعه مصرف در هر مرتبه خرید، 2 کیلوگرم ماهی خریداری می‎کنند. تعداد خانوارهایی که در هر مرتبه خرید بیش از 10 کیلوگرم ماهی مصرف می‎کنند کم و 3/3 درصد بود. بنابر اطلاعات به دست آمده میانگین مقدار ماهی در هر مرتبه خرید 8 کیلوگرم محاسبه شد و در نهایت مصرف سرانه تیلاپیا در خانواده های مصرف کننده این ماهی 2/4 کیلوگرم بدست آمد.
شماره‌ی مقاله: 3
متن کامل [PDF 553 kb]   (236 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: 1402/4/15 | انتشار: 1402/10/7

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.