علوم و فنون شیلات

علوم و فنون شیلات

عوامل مؤثر بر الگوی مصرف آبزیان در خانوارهای شهر شیراز

نوع مقاله : پژوهشی اصیل

نویسندگان
1 بخش ترویج و آموزش کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
2 بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز
چکیده
با توجه به اهمیت مصرف آبزیان و اختلاف نگران‌کننده بین مصرف سرانه‌ی آبزیان در کشور در مقایسه با جهان، مطالعه حاضر با هدف شناخت عوامل مؤثر بر میزان مصرف محصولات شیلاتی توسط خانوارهای شهر شیراز، صورت گرفت. جامعه‌ی مورد مطالعه تمام خانوارهای شهر شیراز بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 381 خانوار به طور تصادفی انتخاب شدند. روایی صوری و پایایی پرسش­نامه به ترتیب توسط گروهی از اساتید دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و انجام مطالعه‌ی راهنما در بین 30 خانوار از شهر نی‌ریز فارس (ضرایب آلفای کرونباخ بین 62/0 تا 83/0) مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که سطح درآمد سرپرست خانوار، سطح تحصیلات سرپرست خانوار، رعایت مسائل بهداشتی و آگاهی از فواید آبزیان تأثیر مستقیم، مثبت و معنی‌داری بر میزان مصرف آبزیان توسط خانوارها دارد؛ همچنین سطح درآمد و رعایت مسائل بهداشتی از طریق متغیرهای واسطه آگاهی از فواید آبزیان، شاخص‌های حسی و ترجیح به خرید از بازار زنده‌فروشان نیز اثر غیرمستقیم و مثبت بر نگرش خانوار نسبت به محصولات شیلاتی و میزان مصرف این محصولات داشت. آگاهی از فواید آبزیان نیز علاوه بر اثر مستقیم، بطور غیرمستقیم از طریق متغیرهای میانجی ترجیح خرید از بازار و نگرش نسبت به مصرف آبزیان اثر مثبتی بر میزان مصرف آبزیان توسط خانوار داشت. این تحقیق نشان داد رسانه‌ها می‌توانند از طریق آموزش‌ انواع طبخ آبزیان و بالا بردن سطح آگاهی از فواید آبزیان، نقش مؤثری بر نگرش مصرف محصولات شیلاتی در خانوار‌ها ایجاد کنند.
کلیدواژه‌ها

موضوعات


1- FAO 2020, at: http://www.fao.org/fishery/statistics
2- http://www.shilat.com
3- http://www.irna.ir
4- Yektaye Gorabi K., Bahonar A. R., Amini Fard A. (2015). Investigation on consumption of seafood of rasht city population & finding the effective factors on its demand. Utilization and Cultivation of Aquatics, 4(3), 1-18.
5- Nordøy, A. (2001). Fish consumption and cardiovascular diseases. European Heart Journal Supplement, 3(L-D), 4–7. https://doi.org/10.1016/S1520-765X(01)90112-9.
6- Babakhani A. Ishraqi Samani R. Poor Saeed A. (2016). A look at the issues of fisheries marketing and aquaculture (Qasr Shirin). Shabak, 2(3), 15-21.
7- Rezaeipandari, H., KeshavarzMohammadi, N., Ramezankhani, A., Morowatisharifabad, M. A., & Rahaei, Z. (2014). Consumers analysis towards fish consumption, and its related factors, barriers of consumption and promotion strategies using social marketing frame work among women in yazd city in 2013. The Journal of Toloo-e-behdasht, 13(3), 98-115.
8- Wenstrom, K. D. (2014). The FDA’s new advice on fish: It’s complicated. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 211(5), 475-478.
9- Aghili, S. M., Safari, R., Shabanpour, B., & Rahmani, M. (2010). An Analysis of the consumer market for aquatics and fishery products in Gorgan. New Technologies in Aquaculture Development (Journal of Fisheries), 4(3), 91-100.
10- Ajzen, I., and Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, Inc.
11- Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
12- Rezaei-Moghaddam, K., and Salehi, S. (2010). Agricultural specialists' intention toward precision agriculture technologies: Integrating innovation characteristics to technology acceptance model. African Journal of Agricultural Research, 5(11), 1191-1199.
13- Salehi, S., Rezaei-Moghaddam, K., and Ajili, A. (2012). Extension of grid soil sampling technology: application of extended Technology Acceptance Model (TAM). Journal of Research in Agriculture, 1, 078-087.
14- Trondsen, T., Scholderer, J., Lund, E., & Eggen, A. E. (2003). Perceived barriers to consumption of fish among Norwegian women. Appetite, 41(3), 301–314.
15- Myrland, Ø., Trondsen, T., Johnston, R. S., & Lund, E. (2000). Determinants of seafood consumption in Norway: Lifestyle, revealed preferences, and barriers to consumption. Food Quality and Preference, 11(3), 169–188.
16- Carlucci, D., Nocella, G., De Devitiis, B., Viscecchia, R., Bimbo, F., & Nardone, G. (2015). Consumer purchasing behaviour towards fish and seafood products. Patterns and insights from a sample of international studies. Appetite, 84, 212–227.
17- Bose, S., & Brown, N. (2000). A preliminary investigation of factors affecting seafood consumption behavior in the inland and coastal regions of Victoria, Australia. Journal of Consumer Studies & Home Economics, 24(4), 257-262.
18- Wang, L. (2003). Consumption of salmon. A survey of supermarkets in China (Master's thesis, Universitetet i Tromsø.
19- Jensen, H. H. (2006). Changes in seafood consumer preference patterns and associated changes in risk exposure. Marine Pollution Bulletin, 53(10-12), 591-598.
20- Thong, N. T., & Olsen, S. O. (2012). Attitude toward and consumption of fish in Vietnam. Journal of Food Products Marketing, 18(2), 79-95.
21- Brich, D., and Lawley, M. (2014). The rple of habit, childhood consumption, familiarity, and attitudes across seafood consumption segments in Australia. Journal of Food Products Marketing, 20(1), 98-113.
22- Hosseini, M., Adeli, A., & Vahedi, M. (2016). Investigating fish purchase patterns and preferences among the consumers of Sari. Iranian Scientific Fisheries Journal, 25(3), 103-112.
23- Reyhani, P. S. (2021). Factors affecting consumers and buyers` attitude toward fish and fishery products packaging in Tehran city. Iranian Journal of Fisheries Sciences, 20(6), 1727-1739.
24- Shafiee, L. (2012). Determination effective factors on aquatics demand and its extension approach in Kerman province. Journal of Agricultural Economics and Development, 25(4), 488-497.
25- Dadgar, S., Salehi, H., Hajimirrahimi, S. D., & Teimoori, M. (2015). Measuring of per capita fish consumption and assessing barriers and development strategies for consumption in Markazi Province. ISFJ, 23(4), 17-29.
26- Reyhani Poul, S., Adeli, A., & Alishahi, A. (2019). A comprehensive study of effective factors on increasing of shrimp per capita consumption in Tehran city based on attitude items and decision to buy. Food Science and Technology, 16(93), 121-134.
27- Adeli, A., & Shaabanpour, B. (2007). The role of packing aquatics on the consuming behavior of the families of Tehran city. Journal of Agricultural Sciences and Natural Resources, 14, 91-99.
28- Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
29- Fatemi, M., Rezaei-Moghaddam, K., Karami. E., Hayati, D., and Wackernagel, M. (2021). An integrated approach of Ecological Footprint (EF) and Analytical Hierarchy Process (AHP) in human ecology: A base for planning toward sustainability. PLOS ONE, 16(4), 1-31.
30- Can, M. F., Günlü, A., & Can, H. Y. (2015). Fish consumption preferences and factors influencing it. Food Science and Technology, 35, 339-346.
31- Rezaeipandari, H. & Keshavarz mohammadi, N. (2014). Barriers to fish consumption and it’s influencing factors: A comprehensive overview of the relevant evidence in Iran and in the world. Journal of Health in The Field, 2(1), 46-59.