Reyhani Poul S, Adeli A, Alishahi A. Shrimp purchase quantities in the market and the relationship between consumption amount and some of demographic characteristics. JFST 2021; 10 (1) :21-30
URL:
http://jfst.modares.ac.ir/article-6-49490-fa.html
1- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2- دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، alishahi@gau.ac.ir
چکیده: (1990 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر ارزیابی میزان خرید میگو در بازار و رابطه مقدار مصرف با برخی از ویژگیهای جمعیتشناختی است. جامعه آماری این تحقیق کل کشور است که به صورت تصادفی 10 شهر شامل مشهد مقدس، تهران، تبریز، بیرجند، کرمانشاه، گرگان، یزد، بندرعباس، ایلام و شیراز انتخاب و در مجموع تعداد 1000 پرسشنامه متناسب با جمعیت خانوار شهرهای مورد مطالعه توسط شهروندان تکمیل شد. به منظور ارزیابی تعداد دفعات خرید میگو در سال و همچنین میزان هر مرتبه خرید از خروجی نرمافزار SPSS و جهت بررسی وجود رابطه معنیدار بین مقدار مصرف و ویژگیهای جمعیتشناختی از آزمونهای همبستگی استفاده گردید. مطابق نتایج تعداد دفعات خرید میگو توسط خانوار از سالی یک تا دوازده مرتبه متفاوت بود (میانگین 11/1±71/1 مرتبه). 2/44 درصد خانوارهای جامعه مصرف سالی یک مرتبه و 6/28 درصد آنها سالی دو مرتبه میگو خریداری میکردند. در ادامه مشخص شد مقدار هر مرتبه خرید خانوار از 5/0 تا 2 کیلوگرم متغیر است (میانگین 26/0±92/0 کیلوگرم)، ضمن اینکه 3/76 درصد خانوارهای جامعه مصرف در هر مرتبه مقدار یک کیلوگرم میگو خریداری میکنند. طبق یافتهها میزان مصرف ارتباط معنیداری با متغیرهای سن، شغل و رشته تحصیلی افراد نداشت (05/0p>). اما رابطه این شاخص با متغیرهای سطح تحصیلات و تعداد اعضای خانوار معنیدار بوده است(05/0>p).
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت و بازاریابی آبزیان دریافت: 1399/11/5 | انتشار: 1400/1/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول