دوره 10، شماره 1 - ( 1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reyhani Poul S, Adeli A, Alishahi A. Shrimp purchase quantities in the market and the relationship between consumption amount and some of demographic characteristics. JFST 2021; 10 (1) :21-30
URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-49490-fa.html
ریحانی پول سهیل، عادلی افشین، عالیشاهی علیرضا. مقادیر خرید میگو در بازار و رابطه میزان مصرف با برخی از ویژگی های جمعیت شناختی. علوم و فنون شیلات. 1399; 10 (1) :21-30

URL: http://jfst.modares.ac.ir/article-6-49490-fa.html


1- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
2- دانشیار، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، alishahi@gau.ac.ir
چکیده:   (1990 مشاهده)
 هدف از مطالعه حاضر ارزیابی میزان خرید میگو در بازار و رابطه مقدار مصرف با برخی از ویژگی­های جمعیت­شناختی است. جامعه آماری این تحقیق کل کشور است که به صورت تصادفی 10 شهر شامل مشهد مقدس، تهران، تبریز، بیرجند، کرمانشاه، گرگان، یزد، بندرعباس، ایلام و شیراز انتخاب و در مجموع تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت خانوار شهرهای مورد مطالعه توسط شهروندان تکمیل شد. به منظور ارزیابی تعداد دفعات خرید میگو در سال و همچنین میزان هر مرتبه خرید از خروجی نرم­افزار SPSS و جهت بررسی وجود رابطه معنی­دار بین مقدار مصرف و ویژگی­های جمعیت­شناختی از آزمون­های همبستگی استفاده گردید. مطابق نتایج تعداد دفعات خرید میگو توسط خانوار از سالی یک تا دوازده مرتبه متفاوت بود (میانگین 11/1±71/1 مرتبه). 2/44 درصد خانوارهای جامعه مصرف سالی یک مرتبه و 6/28 درصد آن­ها سالی دو مرتبه میگو خریداری می­کردند. در ادامه مشخص شد مقدار هر مرتبه خرید خانوار از 5/0 تا 2 کیلوگرم متغیر است (میانگین 26/0±92/0 کیلوگرم)، ضمن اینکه 3/76 درصد خانوارهای جامعه مصرف در هر مرتبه مقدار یک کیلوگرم میگو خریداری می­کنند. طبق یافته­ها میزان مصرف ارتباط معنی­داری با متغیرهای سن، شغل و رشته تحصیلی افراد نداشت (05/0p>). اما رابطه این شاخص با متغیرهای سطح تحصیلات و تعداد اعضای خانوار معنی­دار بوده است(05/0>p).
متن کامل [PDF 1200 kb]   (1167 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: مدیریت و بازاریابی آبزیان
دریافت: 1399/11/5 | انتشار: 1400/1/21

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.